måndag 21. september 2009


Livets lære



Barn som er vant til spydigheter
lærer seg å bli usikre

Barn som er vant til kritikk
lærer seg å fordømme

Barn som er vant til mistillit
lærer seg å fare med fusk

Barn som er vant til motvilje
lærer seg å hate

Barn som er vant til hengivenhet
lærer seg å bli glad i andre

Barn som er vant til oppmuntirng
lærer seg å vise tillit

Barn som er vant til oppriktighet
lærer seg å skjelne sannhet fra løgn

Barn som er vant til ros
lærer å påskjønne andre

Barn som er vant til hjelpsomhet
lærer å vise omtanke

Barn som er vant til lesing
lærer seg å tenke

Barn som er vant til tålmodighet
lærer seg å vise forståelse

Barn som er vant til lykke
vil finne kjærlighet og skjønnhet

Dorythy Law Nolte


Dette diktet fikk jeg sammen med årsplanen i barnehagen i år. Synes det var ord som gav ettertanke.... hadde lyst å dele det med dere.

9 kommentarer:

  1. Ja,det trur jeg sannelig meg på.

    Nyydelig hus dere skal bygge. Jeg har tru på at det blir kjempeLEKKERT.

    Ha en flott dag videre
    Klem*

    SvarSlett
  2. Ja det var ord til ettertanke! Måtte lese de flere ganger :) Et kjempefint hus dere skal bygge, vi også tenkte på dette. Håkon og Torun(som gikk i klassa di) skal forresten bygge det samme som dere. Det blir bra med hus, jeg også gleder meg veldig til vårt blir ferdig :)Ha en fin kveld :)

    SvarSlett
  3. ja vi må tenke oss om hva vi sier og gjør til våre små...de er jo det dyrebareste vi har!!!
    ha en fin kveld :)
    klem Anne***

    SvarSlett
  4. Det er så sant som det er sagt.. husker jeg brukte det diktet i en oppgave da jeg gikk på barnevernpedagog-studiet. Vakkert bilde.

    SvarSlett
  5. Kloke ord
    - og veldig sant!
    Nuudelig bilde også:-)
    Ha en fin kveld, klem Hege.

    SvarSlett
  6. Stine sa...

    For en fantastisk herlig gutt! Sjøl om det ikkje e store biten ej ser av han på det bildet, kjenne ej at ej savna han fryktelig! Et stemningsfult bilde! Gi han e god klem fra mej!:)

    SvarSlett
  7. Det er meget kloke ord det der!!! Og bildet er helt herlig!! Ha en fin dag du!!
    KLem

    SvarSlett